. . . . . . . . . . . . tänkvärda tänkta tankevirvlar blandade med kreativt känslosamma känslor
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .och uppriktigt uppmuntrande uttryck

24 juni 2008

En trollkvinna skall du inte låta leva

Fruktträd













Igår lyssnade jag på en "läsning" som en väninna hade fått över telefon av ett medium, och det var mycket rakt på sak och inget tjafsande eller tveksamma uttalanden. (1 Sam 9:9) Det var ett positivt och stärkande budskap som hon hade fått och jag vill ju också få det, jag vill ju också få veta att mitt liv kommer att bli bra med allt vad det innebär, att jag får någon att dela mitt liv med och inte leva ensam hela mitt liv (även om det känns bra och jag förstår nödvändigheten av det i nuläget).

Jag fick då till mig att risken är att jag blir besviken eftersom ingen säkert vet framtiden. Och det vet jag ju sedan förut också, för hur bra är det egentligen att veta framtiden för den kan göra väldigt ont att veta, om det nu råkar vara den man får höra också förstås? Min hjälpare ville att jag istället skulle fortsätta studera Bibeln och förbereda mig inför det som komma ska.

Men naturligtvis så smyger mina egna funderingar omkring detta med "läsningar", särskilt med tanke på hur Bibeln ser på viss typ av andligt utövande som inte är i enlighet med Gud. Det som står tydligt är ju att häxor, trollkvinnor och trollkarlar m.fl. inte ska tillåtas leva, men varför är de skadliga? (2 Mos 22:18)

Jag frågade min hjälpare och fick svaret att häxor skor sig på människors rädsla. De parasiterar på svaghet och göder därmed också sin egen svaghet, sina egen rädsla och bekräftar sitt egos girighet - delvis genom pengahanterandet men också genom bekräftelsebehovet de får av de hjälpsökande. (Apg 16:16) Den hjälpsökande får en inbillad trygghet tills tryggheten försvinner och man söker hjälp igen för att återigen få känna den inbillade tryggheten. Det blir en ond cirkel som går ut på att fylla tomheten inombords.

Var går då gränsen mellan att från hjärtat göra Guds vilja eller att använda sina gåvor oförståndigt och sälja sig till det för tillfället högst skrikande andeväsen som råkar dyka upp? Pengar spelar en väldigt stor roll men det är inte alltid så enkelt, utan vi måste faktiskt ta ansvar själva och lära oss urskiljning. Vi kan inte bara låta andra avgöra vad som kommer från Gud, det måste kännas i hjärtat, i själen och i hela vår varelse. Ett gott träd ger inte dåliga frukter och ett dåligt träd ger inte bra frukter (Luk 6:43-44).

Jag berättade för hjälparen hur jag kände det, om min längtan och önskan och jag undrade om det var farligt att ringa den här kvinnan. Svaret var lika enkelt som obönhörligt: "Lita på dig själv och det du känner, inte vad andra känner. Det hjälper inte dina problem utan du frestas att leva i något som inte finns. Jesus har en plan för dig och den visar sig i sinom tid." *suck* Varför är jag så otålig? Det är nog "tur i oturen" att jag ändå inte har råd med alla dessa medium. :o)


Mer läsning om ämnet i Bibeln:
(3 Mos 19:26, 3 Mos 19:31, 3 Mos 20:27, 5 Mos 18:10, 5 Mos 18:14, 2 Kung 21:6, 2 Krön 33:6, Gal 5:16-20, Upp 9:21, Upp 18:23)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...