. . . . . . . . . . . . tänkvärda tänkta tankevirvlar blandade med kreativt känslosamma känslor
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .och uppriktigt uppmuntrande uttryck

19 augusti 2008

Naturmedicinen hotas av EU

KastanjeblommaJag fick ett nyhetsbrev från Aroma Creative idag. Inget konstigt med det kan man tycka, men det var annorlunda för det innehöll ett upprop som som i förlängningen är djupt oroande på många olika plan.

EU har lagt fram ett förslag till förbud om kosttillskott och alternativa mediciner, vilket i förlängningen innebär att människors valfrihet vad gäller medicin, kost, skolor och livsåskådning och religionstillhörighet minskas drastiskt och i nuläget är det antroposoferna som ligger illa till. Deras skolor (Waldorfskolan), de ekologiska och biodynamiska odlingarna (Saltå Kvarn), deras naturkosmetik (Weleda) och medicinska behandlingar (bland annat Vidarkliniken) är i fara förutom deras religion och livsåskådning.

Som kristen är jag varken intresserad av grundaren Rudolf Steiner eller antroposofin som livsåskådning, men inser ändå faran i EU:s förbud och jag anser att alla har rätt att välja livsåskådning och komplementerande behandlingsmetoder, särskilt i dagens läge då den konventionella medicinen inte alltid räcker till. Det gäller att kunna tänka efter lite om vad detta skulle kunna tänkas innebära för framtiden och också även bakåt i historien till nazismen. Därför uppmanar jag alla (oavsett filosofisk, politisk eller religiös tillhörighet) att skriva under antroposofernas protestlista som måste komma upp i en miljon underskrifter för att EU överhuvudtaget ska se över detta förslag till förbud igen och inte bara klubba igenom det och överlämna oss helt i läkemedelsbolagens händer.

”I Tyskland kom nazisterna och tog kommunisterna, men jag sa ingenting, för jag var inte kommunist. Sedan kom de och tog judarna, men jag sa ingenting, för jag var inte jude. Sedan kom de och tog fackföreningsmännen, men jag sa ingenting, för jag var inte fackföreningsman. Sedan kom de och tog katolikerna, men jag sa ingenting, för jag var protestant. Sedan kom de och tog mig. Vid det laget fanns det ingen kvar som kunde säga något.”
(Martin Niemüller, tysk präst, 1945)


Läs mer på Aroma Creatives hemsida och om aktionen Eliant.

Skriv under antroposofernas protestlista!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...