. . . . . . . . . . . . tänkvärda tänkta tankevirvlar blandade med kreativt känslosamma känslor
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .och uppriktigt uppmuntrande uttryck

16 mars 2009

Stickandets magi... eller mani


På 80-talet så höll jag på en hel del med stickning och virkning men det föll i glömska av olika orsaker. Men sedan jag tappade en stor del av inspirationen för foto i december förra året och jag fick en ny oerhört kreativ vän så fick jag inspiration att ta upp stickandet igen - mycket för att hålla igång den kreativa ådran i mig även om fotandet gick på sparlåga. Stickning (och virkning) är en så härligt kreativ värld med myllrande färger, magiska material och mystiska mönster! Allt väldigt stimulerande och meditativt. Jag har länge velat lära mig olika spets-/galler-/hålmönstertekniker men har inte riktigt vågat förut, men nu i helgen blev det premiär för jag ville verkligen göra en sjal i ett luftigt nätmönster och det första mönstret jag vågade mig på kallas turkiskt hålmönster i min stickpärmssamling från 80-talet. Det är ett enkelt och vackert mönster som passar väldigt bra i en grovstickad sjal. Garnet, som jag fått av min goa vän Helena heter Sport och är ett tvättat bomullgarn som är jättehärligt och mjukt men ändå bestämt och sammanhållet i sin struktur och det passade väldigt bra för stora stickor (nr 10) och denna typ av mönster. Nu ska jag försöka hitta ett bra garn att göra ett par stora tofsar av och dekorera sjalens ändar med. Även om det var roligt att sjalen blev färdig så kändes det bra tomt och nu vill jag hitta nåt mer att skapa... nåt nytt att göra... så igår började jag leta efter ett bra mönster till ett av mina luddiga pälsgarner och hittade ett bra på Drops Design, men behöver skaffa stickor nr 20 först.

1 kommentar:

Catherine sa...

Sticka har jag inte försökt mig på sen jag gick i trean, och då blev det en (1) lovikavante - utan tumme :)...jag tror det var en vänstervante (fast utan tumme så kunde man nog ha den på vilken hand som helst).

Jag är dock väldigt fascinerad av vilka kreationer man kan skapa av en lång tråd och två pinnar :D

Hoppas du har det bara bäst, och en Glad Påsk önskar jag dig!

/C

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...