. . . . . . . . . . . . tänkvärda tänkta tankevirvlar blandade med kreativt känslosamma känslor
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .och uppriktigt uppmuntrande uttryck

3 januari 2010

Politikerföraktet för Skapelsen

Jag har alltid älskat djur och är uppvuxen med hundar i familjen, så för mig är det obegripligt att man som människa frivilligt kan ställa sig i kö för att få döda ett hunddjur, som vargen ändå är. Det senaste jag hörde var att 22 av de 27 vargarna nu är dödade. Särskilt beklämmande är det att fler än de avtalade dödats i Dalarna - det landskapet där jag föddes. Rädsla är verkligen skrämmande... och det borde ingå i skolundervisningen att barn (och tydligen också vuxna politiker och jägare) får åka till djurparker för återknyta banden till naturen och djuren och för att få se och möta dessa rovdjur så att förståelsen och respekten för dessa underbara varelser ska växa fram istället för denna irrationella rädsla som härskar bland våra hjärtinnerligt blåfrusna politiker.


"I alltings början fanns visdomen och kunskapen hos djuren; 'Tirawa', den Ende Därovan, talade inte direkt till människan. Han skickade olika djur för att berätta för människan att han visade sig genom djuren, och att det var från dem och från stjärnorna och solen och månen som människan skulle få lärdom. Tirawa talade till människan genom sitt verk."
(Chief Letakotys, Lesa Pawnee)



"På så vis påminns vi om att Skaparen - kärleken - befruktade allt liv och frambringade alla skapade varelser: djuren, fåglarna, insekterna, växterna, vattnet, luften, jorden, träden och människorna, alla är bröder och systrar. Vi kommer alla från Jorden och Anden som lever i allt ger varje varelse dess särskilda form, egenskaper, gåvor och färdigheter. Vi är alla ett. Vi är alla förenade i Livets Cirkel. Om man kan nå en tillräckligt hög andlig nivå, rätt livsenergi, kan man också kommunicera med alla skapelsens delar och även med Skaparen. När du ser dig omkring och ser vad Skaparen har gjort är det också Skaparen du ser."
(Wa'Na'Nee'Chee, ur boken 'Livets Cirkel' av Timothy Freke och Wa'Na'Nee'Chee)



"Om du talar med djuren
så talar de med dig
och ni lära känna varandra.
Om du inte talar med dem,
så lär du inte känna dem,
Och det du inte känner fruktar du.
Det man fruktar förstör man."
(Chief Dan George)



Medan jag skriver kliver mjuka tassar runt omkring mig och jag ser in i en av mina katters vilda, otämjda, men ack så kloka och kärleksfulla, ögon, och jag avslutar med ett budskap från min minsta minitiger som vill hälsa alla er därute med ett "+000000000000000000000000000000000000000000000000000000". Vad det betyder får ni grunna på själva, men det är säkert viktigt för annars skulle han väl inte ha klivit upp på tangentbordet? Katter gör inget i onödan såsom människor gör. :)

3 kommentarer:

Tomas Eriksson sa...

Bra skrivet!!!

Ha det bra Susanne :)))

/T

Susanne sa...

Det var roligt att någon tycker det, Tomas! ;o)

Ha're bäst!

Anonym sa...

Tack för fina och tankeväckande ord...visdomsorden sprider jag gärna vidare.
Liv är den absolut största gåva som någonsin givits oss. Ändå är det just denna gåva vi aktar så lite. Morgonvarma livshälsningar
- Humlina -

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...