. . . . . . . . . . . . tänkvärda tänkta tankevirvlar blandade med kreativt känslosamma känslor
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .och uppriktigt uppmuntrande uttryck

28 januari 2012

Diskhodags - återkomsten

Lite tjötigt med samma turkosa färg och disktrasetema igen kanske, men jag ville göra slut på de nystan jag påbörjat för att få någon slags ordning i kaoset. :) Nu har jag ju flera nystan kvar som ligger och väntar, så det lär bli nåt mer av den här härliga färgen så småningom. Båda mönstren kommer från Siris hemsida - den första sidan jag rekommenderades av en vän när jag började fråga ut henne om hur man gjorde mormorsrutor.

Väldiga problem uppstod vid fotograferingen eftersom en av mina envisa katter ominst skulle visa sig i bild, särskilt med bakdelen, men till slut lyckades mitt fotouppdrag. :)

De två disktrasorna till höger har reliefmönster och den
längst till vänster kinesiskt vågmönster.
Kinesiskt vågmönster
Disktrasan med det kinesiska vågmönstret är stickad och kändes väldigt sladdrig i jämförelse med de virkade. För att få någon slags stadga i den så virkade jag fasta maskor runt om, vilket resulterade i stadiga kanter och en inre sladdrig del. Nä, sticka disktrasor är nog inget för mig även om det gick snabbare att göra den och att andra fördelar finns, som att de torkar snabbare ju glesare de är gjorda.

Reliefmönster
Både snäck- och reliefmönstrena var väldigt roliga att virka och rekommenderas för en stunds avkoppling. ... och nu blir det disktrasepaus för nu har jag duschbollar/badpuffar på gång i pastelliga färger, och bilder kommer snart i en blogg nära dig! :)

2 kommentarer:

Soili sa...

Sladdriga disktrasor brukar stabilisera sej efter att man kört dom i tvätten.Snygg färg.

Susanne sa...

Tack så mycket för tipset, Soili! Får testa det och se om den blir bättre av det. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...