. . . . . . . . . . . . tänkvärda tänkta tankevirvlar blandade med kreativt känslosamma känslor
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .och uppriktigt uppmuntrande uttryck

15 april 2012

Den ökända hästen från Troja

Min dator har äntligen fått komma hem efter att ha invaderats av trojanska hästar, och även om det inte kändes särskilt roligt så är jag ändå glad att datorn klarat sig i 8 år utan några problem eller kraschningar. Förhoppningsvis kan vi klara oss framöver ett tag till nu. Det var förmodligen efter att jag började använda Google Chrome som de små hästarna kunde ta sig in i datorn, så nu finnes här ingen Chrome på datorn mer utan den, och också Firefoxen, har raderats från datorn. Dagen har tillbringats med att uppgradera Internet Explorer och försöka få en överblick över datorn och lägga in förlorade länkar samt annat smått och gott. Nu har jag större förståelse för varför Explorer varit så "besvärlig" och i fortsättningen kommer den att få vara hur besvärlig den vill för jag uppskattar skyddet denna krånglighet ger. Kan också rekommendera Microsoft Security Essentials som är ett gratis antivirus- och skyddsprogram för de som har Windows som operativsystem i sina datorer och de två gratisprogrammen CCleaner och Defraggler från Piriform. Stora bamsekramar till mina datordoktorer Rolf, Susanne och Christer som hjälpte min dator att bli frisk igen! ♥



De trojanska hästarna fortlever och sprider sig i dagens samhälle som aldrig förr och jag undrar vad Karl Gerhard hade tyckt om det och om människan någonsin ska lära sig. En sak är säker - jag lär aldrig förstå mig på de omogna hackers som håller på med att konstruera och sprida virus och trojaner lika lite som jag kan förstå de politiker och människor som stödjer dagens "trojanska hästar". Det börjar med att trampa på sjuka, handikappade, arbetslösa och pensionärer, och om det tillåts fortgå lär vi snart ha krig igen, men det är väl det de vill de trojanska hästarna och de tigande som bara tittar på för sin egen plånboks skull.

2 kommentarer:

Monicas virkade värld sa...

Jag kan rekommendera dessa gratis program också.
http://www.malwarebytes.org/
http://www.superantispyware.com/

Jag använder både chrome och firefox som webbläsare men har inga problem med trojaner.
Dina problem kanske beror på alla utländska virksidor du hänger på... hihi

Susanne sa...

Hehe... nääää du, virkning (och stickning) kan omöjligt sprida sånt skräp! Handarbete kan väl bara sprida kärlek det! :) Förresten är väl du ännu värre på att hänga på utländska virksidor! :P

Trojaner vet man väl inte alltid om man har förrän det är försent, verkar det som tyvärr. Malwarebytes har jag fått installerat och jag ska kolla upp superantispyware också.

Kramen! ♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...