. . . . . . . . . . . . tänkvärda tänkta tankevirvlar blandade med kreativt känslosamma känslor
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .och uppriktigt uppmuntrande uttryck

30 november 2007

Nallen Muhammed

Nu har jag inte läst Koranen (än), men kan det inte vara så att denna upprördhet i Sudan över att en nalle döpts till Muhammed bero på att det inte gällde en levande varelse och människa? Människan är ju enligt judendomen, kristendomen och islam en Guds skapelse medan nallen bara är ett "dött föremål"? Bara en tanke jag fick idag och den kan jag förstå, men hysterin och straffet för detta har jag svårt att förstå och känns helt ologiskt och barockt. I så fall, för logikens och rättvisans skull, borde väl barnen straffas för att de framfört sådan hädisk idé och sedan också barnens föräldrar för att de uppfostrat sina barn i denna hädiska anda så att de kom på detta gräsliga påfund.

Det kanske var tur att en bekant inte döpte sin hund till Muhammed i alla fall.

Läs mer om detta i:
DN
Aftonbladet
Khadidjas blogg


PS. Nallarna på bilden har inga som helst anknytningar till den ökända nallen i Sudan och har inte heller fått några namn ska jag väl tillägga för säkerhets skull. DS.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...