. . . . . . . . . . . . tänkvärda tänkta tankevirvlar blandade med kreativt känslosamma känslor
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .och uppriktigt uppmuntrande uttryck

4 februari 2012

Sticknostalgi

Några nostalgibilder från perioden då jag återupptog stickningen igen efter flera år. Det var min kreativa vän Helena som inspirerade mig att börja sticka igen och det ångrar jag verkligen inte - tvärtom har det ingett lugn och meditation under jobbiga perioder. Tack Helena! ♥

Pälsgarnet heter Wendy Frizzante och syns här i blå och turkos nyanser.
Jag bara älskar galler- och hålmönster av olika slag, och det var det jag började med efter två rätstickade stolor i två olika färgställningar av det härliga garnet Wendy Frizzante. Den stickning som syns i korgen är ett trekantigt sjalmönster jag hittade hos Drops men som jag gjorde om lite för att passa garnet och de maffiga 20 mm stickorna. Den var väldans snabbstickad kan jag säga! :)
Det underbara naturvita tvättade garnet som heter Sport
och som jag inte lyckats hitta igen.
Jag fick i samma veva ett underbart garn av Helena och om jag minns rätt så sa hon att det hette Sport och att det var tvättat. Det var fantastiskt mjukt och så härligt att sticka med. Har letat och sökt efter vad det kan vara för garn men har tyvärr inte hittat det än. Jag gjorde en sjal av det här mysiga garnet med ett gallermönster jag hittade i en samlingspärm med stickmönster från 80-talet. De snedställda ändarna drog jag ihop och sydde sedan fast två stora tofsar gjorda av Eskimo-garn, eftersom det andra garnet tog slut. Jag valde att göra tofsar istället för jag tyckte att det gav bättre balans och harmoni till det grova garnet och längden. Det här blev en favoritsjal för mig och den var så mysigt att ha på sig och tofsarna blev en lyckad dekoration, inte minst för att de var sköna att gå och hålla i. :)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...