. . . . . . . . . . . . tänkvärda tänkta tankevirvlar blandade med kreativt känslosamma känslor
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .och uppriktigt uppmuntrande uttryck

13 februari 2012

Varde ljus...

... och det vart ljus... lyktsfodral i tre färger... hittills! :) Själva lyktorna är glasburkar som tidigare innehållit Mor Annas Smörgåsgurka och mönstret kommer från NW Nature Nut på Ravelry och jag har testat att göra de virkade fodralen i tre olika garner - ett okänt bomullsgarn, ett gammalt svart mjukt och tunt akrylgarn från 80-talet som heter Pingouin Pingorex Baby och ett ljuslila akrylgarn Svarta Fårets gnissliga och knastriga Freja.
Jag upplevde Freja som brandfarligast eftersom det var fluffigare än de andra två garnerna och det kan nog vara bra att tänka på att inte använda för låga burkar just med tanke på brandrisken, så använd höga och gärna breda burkar så att det inte blir för varmt i lyktan.


Det blir väldigt mysiga och dansande skuggor
på väggar och tak med ett levande ljus.

Efter att ha testat dessa tre garner så tycker jag nog att
mönstret kommer mest till sin rätt med bomullsgarn.
PS. Läs gärna mer om garner och bränntester av garner. Av det jag läste där drar jag slutsatsen att ullgarn borde vara lämpligt till ljuslyktor då det inte brinner så lätt. DS.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...