. . . . . . . . . . . . tänkvärda tänkta tankevirvlar blandade med kreativt känslosamma känslor
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .och uppriktigt uppmuntrande uttryck

2 maj 2008

Vidriga fäst(n)ingar!

Somnade om imorse efter att jag släppt ut katterna och drömde om otäcka blodfyllda fästingar... de var centimeterstora och kröp på terrakottafärgade väggar i ett okänt rum och jag hade fullt sjå med att plocka bort dem och langa över dem till min drömska medhjälpare... och de dog när man gjorde det precis som när man plockar av dem från katterna.

Om det är något som gör mig mordisk till sinnet så är det fästingar (förutom tvestjärtar också) och de får det att krypa i mig - åtminstone i början på säsongen, sedan blir jag mer van och bryr mig inte alls på samma sätt. Men igår när det var regnigt och blött ute så kom den ena katten efter den andra in med varsin laddning av fästingar så det är väl inte konstigt att man till slut drömmer om eländet också!

Eftersom katterna utsatts för fästingdroppar så verkar fästingarna inte så ivriga med att sätta sig fast, eller så blir de som bedövade av medlet, för de trillar ju av både här och där i huset eller så kryper de långsamt omkring i pälsen så att man hittar dem. Problemet är ju att de är svårdödade med sina pansar som är som ointagliga fästningar (därav den putslustiga bloggrubriken idag).

Av någon anledning så är det gammelkatten som drabbas värst. Om det nu beror på att han är för långsam att kasta sig undan fästingarnas attacker eller om det beror på att dropparna inte tar lika bra i hans päls vet jag inte, men det är han som har flest på sig varje dag.

Imorse hade jag gjort mig beredd genom att lägga fästingpennan vid sängen för att ta fram den i högsta hugg när Rasmus kom in. Först blev jag nästan besviken när jag inte hittade någon i pälsen så jag klappade och kliade honom istället och då upptäckte jag minsann en som satt fast på halsen. Jag tog spänt fram pennan för att göra processen kort med den blodfyllda parasiten, men det funkade inte alls och jag fick inte ens tag om eländet. Så jag körde den gamla vanliga visan med bestämda naglar och då fungerar det galant minsann. Kanske använde jag pennan fel, så jag ska kolla beskrivningen igen, men eftersom katterna inte gärna vill sitta stilla alltför länge så verkar det fungera snabbast och bäst med naglarna ändå.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...