. . . . . . . . . . . . tänkvärda tänkta tankevirvlar blandade med kreativt känslosamma känslor
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .och uppriktigt uppmuntrande uttryck

7 juli 2008

Finansängeln

Allt är inte guld som glimmar













Visste ni att det finns en finansängel? Det tror många i Kanada och USA. De följer en kanadensisk "pastor" som påstår sig ha haft en uppenbarelse där han lyfts upp till himlen för att träffa denna finansängel som lät honom plocka sina fickor fulla med guld - som bara skulle gå till den kyrka han skulle bygga upp... naturligtvis... jo, hej du! Människa, vad håller du på med?!

Innan gårdagen hade jag aldrig hört talas om denne Todd Bentley och nu när jag gjort det vet jag inte om jag ska skratta, gråta eller bara sucka: "Åh nej, inte en till." Om denne Bentley verkligen tror att detta var en Guds ängel så är han bra mycket mer lättlurad än jag någonsin varit (och jag har varit vääääldigt lättlurad i mina dar) och då har han ett bryskt uppvaknande att vänta.

Det luktar bluff lång väg och alla kyrkor som samarbetar och hjälper honom borde skämmas för att de hjälper till att (för)leda människor bort från Gud. Jag struntar i hur många som "sägs" ha blivit helade - det kan inte komma god frukt från ett dåligt träd och en lögn är en lögn hur många gånger den än upprepas!

En av dessa kyrkor som denne Bentley samarbetar med skryter om hur många pastorer de utbildat och hur många de omvänt, men Herren räknar inte antal omvända eller helade i kvantitet utan i kvalitet. Han utför sina mirakler i tysthet, subtilt och kärleksfullt - inte genom galet skrikande predikanter som skrämmer människor att gå med i deras kyrka.

Jag ber er överväga detta: Guds änglar arbetar inte för pengar. De arbetar till Guds ära och efterlever Hans önskningar och bud genom att tjäna skapelsen och därigenom också mänskligheten och deras enda lön är ovillkorlig kärlek för Gud och oss alla.

Mer läsning:
Luk 4:5-8, Matt 4:8-11, 1 Tim 6:3-10

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...