. . . . . . . . . . . . tänkvärda tänkta tankevirvlar blandade med kreativt känslosamma känslor
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .och uppriktigt uppmuntrande uttryck

1 juli 2008

Storfrämmande på besök

Kotte på besökJag ville testa om jag skulle lyckas med mammas recept på hennes Mazarintårta så jag gjorde en nu ikväll. Medan den svalnade på bänken så hörde jag ett välbekant prassel och gick ut för att titta om det var vår kottekompis och mycket riktigt så kom han fram och sniffade lite på mina byxben innan han tyckte att det var dags att med sprinterlik förmåga kila rätt in genom balkongdörren. Förmodligen var det doften av den nybakta kakan som lockade. Jag såg inte var han tog vägen men lillmissen visade att han gömt sig i hörnet bakom gardinerna. Så jag lyfte upp dem och där i hörnet hade han förskansat sig. Saffran kom inrusande i full karriär och en 8-kilos katt som kommer dundrande kan nog skrämma de flesta smådjur så igelkotten började låta som en morrande fiskebåt eller var det kanske Morse-kod? Det lät i alla fall mer roligt än skrämmande och även om hans språngmarsch förbluffade mig så var jag ändå lite mer förberedd den här gången och tänkte att jag i alla fall skulle föreviga ögonblicket med kameran. Precis när jag slog på den så lät den med ett förargligt "piiip", vilket är kameraspråk för "svaga batterier" vilket alltså betyder att batterierna inte bara är svaga utan totalt slut. Så jag satte mig på sängen och bytte dem medan jag pratade med igelkotten. Några bilder blev det, men jag tyckte så synd om den lille så jag tog inte så många bilder utan hämtade ett par trädgårdshandskarna och lyfte försiktigt ut igelkotten på gräsmattan igen. Han sprang in under häcken till lillmissens stora förtjusning så han gjorde några ansatser mot häcken men gav upp rätt fort. Det tog inte lång stund förrän igelkotten var tillbaka igen, men den här gången gick han förbi och vidare genom rabatten istället. Nu kan jag nog inte hålla mig längre utan tänker provsmaka på Mazarintårtan. Håll tummarna för att den blev bra! :o)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...